
Ekologia w strategii i komunikacji marek. Biznes stawia na eko przekazy
On byAż 73 proc. Millenialsów i osób z Pokolenia Z jest zdania, że to ostatni moment na walkę ze zmianami klimatu – wynika z najnowszych danych Deloitte[1]. Co więcej, prawie co 5 z nich uważa, że firmy podejmują za mało działań ekologicznych. Aby przyciągnąć nowe talenty do przedsiębiorstwa, ograniczyć odpływ pracowników, a także zwiększyć sprzedaż, polskie i międzynarodowe firmy wdrażają strategie komunikacji, które uwzględniają aspekty ekologiczne. Te są odpowiedzią na oczekiwania klientów: marka ma być ekologiczna, działać w obszarach CSR i produkować zgodnie z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Młode pokolenie inwestuje środki finansowe w marki, które działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dziś – zarówno Millenialsi, jak i Zetki – oczekują od pracodawców czegoś więcej niż dobrego produktu. Chcą kupować od firm, które podejmują realne działania na rzecz szeroko pojętej ekologii. Inwestycja w ekologiczny wizerunek przynoszą zwrot w postaci większej lojalności klientów i pozytywnego odbioru usług. Jakie działania strategiczne są podejmowane przez marki?
Circural economy, czyli drugie życie przedmiotów na topie
Niektóre firmy oparły core swojego biznesu na filozofii circural economy. Do swojej strategii wdrażają działania mające na celu promowanie odpowiednich zachowań wśród klientów. Tak działa np. marka Rekol.
– Corem naszego biznesu jest sprzedaż barwników do tkanin. Gospodarka obiegu zamkniętego jest coraz popularniejsza. My prezentujemy konsumentom produkty, które mają zachęcić do nadawania tkaninom nowego życia. Istotne jest odpowiednie dobranie strategii w taki sposób, aby zachęcić do kupowania idei, a nie samych produktów. Widzimy ogromne zapotrzebowanie na działania eko – wyjaśnia Kamil Maślanka z firmy Rekol.
Ten trend potwierdza Sebastian Kopiej, CEO agencji PR z ponad 25-letnim doświadczeniem na rynku, która zajmuje się m.in. tworzeniem strategii komunikacji marek.
– Widzimy ogromne zapotrzebowanie na budowanie świadomości ekologicznej Polaków i podążanie za światowymi trendami. Młode pokolenie wymaga więcej. Chcą kupować idee i rozwiązania, które pomogą w walce ze zmianami klimatu i nadmiernym konsumpcjonizmem. Dziś największe firmy posiadają w swojej strategii elementy ekologiczne. Tworzone są obszerne taktyki działań w obszarach CSR, mających na celu wspieranie wybranych grup społecznych czy działań – mówi Sebastian Kopiej z Commplace.
Z roku na rok spada zaufanie Pokolenia Z i Millenialsów do biznesu – mniej niż połowa badanych przez Deloitte osób jest zdania, że przedsiębiorcy mają pozytywny wpływ na społeczeństwo. To wyraźny sygnał dla firm, by coś zmienić.
Dążenie do niezależności energetycznej
Kolejnym przykładem działań ekologicznych jest inwestowanie w panele fotowoltaiczne. Te umożliwiają samodzielne wytwarzanie energii i sprawiają, że dane jednostka (firma czy osoba indywidualna) staje się niezależna energetycznie. Promocja odpowiedniego podejścia wśród konsumentów to misja marek.
– Chcemy promować efektywność i bezpieczeństwo. Odnawialne źródła energii są popularne za granicą i cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. Dają nam niezależność energetyczną i umożliwiają oszczędności na wysokim poziomie. Poprzez odpowiednią komunikację chcemy pokazać konsumentom, że każdy Polak może sięgnąć po energię ze słońca. Wystarczy podjąć odpowiednie kroki, a także sięgnąć po dostępne na rynku dofinansowania – wyjaśnia Szymon Osłowski, właściciel firmy Kobo Energy.
Moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec 2021 roku wyniosła 7,6 GW, a przyrost nowych mocy wynosił ponad 3,7 GW, co daje tempo wzrostu na poziomie ponad 100 proc. – wynika z raportu „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2022”. Te wyniki można uznać za sukces branży fotowoltaicznej, na który przełożyły się w dużej mierze także rosnące ceny energii elektrycznej.
Komunikacja związana z zieloną energią
Marki, które w swoim asortymencie posiadają ekologiczne rozwiązania stawiają na komunikację, która przekaże konsumentom ideę ich działania. Przykładem może być EcoFlow – producent mobilnych stacji zasilania.
– Wiemy, jak ogromne znaczenie odgrywa czysta energia. Naszą misją jest dostarczenie konsumentom takich rozwiązań, które są wygodne, łatwo dostępne i ekologiczne. Chcemy także zrewolucjonizować przemysł poprzez promowanie rozwiązań z wykorzystaniem energii słonecznej. Dopieramy do świadomych konsumentów, choć naszym celem jest edukacji społeczeństwa i propagowanie tego, co ekologiczne – wyjaśnia Paweł Tomiczek z EcoFlow.
Mobilna stacja zasilania EcoFlow DELTA Odniosła sukces w kampanii na KickStarterze, która zebrała ponad 2,5 miliona dolarów od 2662 wspierających. To pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszą się eko rozwiązania.
Ekologia w strategii i komunikacji marki odgrywa coraz większą rolę. Firmy chętniej pozycjonują się jako jednostki, które dbają o środowisko naturalne, dążą do niskoemisyjności i mają na uwadze dobro lokalnej społeczności. A ich klienci to doceniają.
[1] Global 2022 Gen Z & Millennial Survey
Branding w biznesie – budowanie marki
Budowanie biznesu na własnej marce wymaga silnej, zaangażowanej marki, a także społeczności. Aby móc osiągnąć ten pułap, należy systematycznie i konsekwentnie budować swój profesjonalny wizerunek.
Pierwszym etapem jest świadome określenie swoich mocnych stron i umiejętności, na podstawie których budowany będzie późniejszy biznes. Te aspekty powinny odpowiadać zainteresowaniom, ale także wpasowywać się w potrzeby rynku. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie opłacalnego biznesu dającego wiele pozytywnych emocji i motywacji.
Na etapie definiowania marki należy odpowiedzieć sobie na pytanie „co mnie wyróżnia?”. Umożliwi to stworzenie produktu lub usługi, z którą będzie można dotrzeć do odbiorców. Unikatowy aspekt marki osobistej spowoduje, że będzie ona silna i budząca zaufanie.
Drugim krokiem do budowania biznesu na własnej marce jest stworzenie wizerunku spójnego z wartościami, którymi w przyszłości będzie rządzić się firma. Muszą być one dopasowane zarówno do indywidualnego temperamentu, jak i do profilu odbiorcy – niemniej jednak muszą być prawdziwe i szczere, oszustwo na tym etapie wyjdzie bardzo szybko i zburzy zaufanie odbiorców.
Identyfikacja wizualna marki własnej również jest bardzo istotna. Nie tylko rodzaj komunikatu, ale też jego forma liczą się w obecnych czasach. Wszystkie aspekty powinny być maksymalnie jednolite. Zdjęcia, kolorystyka, logo, itp.
Ostatnim kluczem do silnej, poprawnie zbudowanej marki osobistej, którą można przekuć w dobrze prosperujący biznes, jest regularna i charakterystyczna komunikacja. Bez kontaktowania się z obserwatorami nie da się wzbudzić ich sympatii i zaufania – a to właśnie one sprzedają późniejsze usługi.
Samodzielne zbudowanie marki osobistej oraz oparcie o nią własnego biznesu jest długoterminowym zadaniem. Wymaga systematyczności, wiary w siebie i czasu.
Do budowania biznesu na własnej marce konieczna jest zaangażowana społeczność. Zaufanie dużej grupy ludzi oraz znacząca rozpoznawalność w branży to kluczowa zaleta posiadania silnej marki osobistej.
Dzięki odpowiedniej rozpoznawalności można mieć ułatwiony start biznesu. Kontakty zawierane za pośrednictwem nie tylko form tradycyjnych, ale także w mediach społecznościowych mogą znacznie przyspieszyć rozwój firmy.
Docieranie ze swoją treścią może pomóc uzyskać nie tylko zaufanych współpracowników, ale również chętnych klientów.
Rozpoznawalność osobista może bezpośrednio przełożyć się na liczniejsze, atrakcyjne oferty – zarówno pracy, jak i współpracy. Pod względem finansowym, budowanie marki własnej nie jest angażujące. Przez pewien czas jest to inwestycja przede wszystkim czasowa – zarówno pod względem rzeczywistej obecności np. na profilu, jak i podczas pracy koncepcyjnej.
Posiadanie silnej marki własnej ma bezpośredni wpływ na tempo oraz skalę rozwoju biznesu. Jest ona istotna na każdym etapie rozwijania swojej firmy i nie warto z niej samodzielnie rezygnować. Dzięki odpowiednio zbudowanemu wizerunkowi biznesowemu można określić, w jaki sposób odbiorcy będą widzieli firmę.
To forma najskuteczniejszej autopromocji. Ze względu na systematyczność komunikatów, można nieustannie poszerzać grono odbiorców. Oczywiście, wizerunek przedsiębiorcy oraz firmy trwa nieustannie, ale gdy w żaden sposób nim nie kierujemy, bardzo szybko może stać się negatywny lub neutralny – niewspierający rozwoju.
Marka jest wartością niematerialną, wymykającą się jednoznacznym definicjom oraz twardym ramom. Niektórzy specjaliści ds. marketingu twierdzą, że żyje ona w umysłach klientów. American Marketing Association podaje nieco bardziej przyziemną definicję, która zakłada, że marka to nazwa, termin, znak, symbol albo kombinacja wszystkich elementów, a jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług. Wydaje się jednak, że sprowadzenie marki jedynie do pojedynczych elementów, takich jak nazwa czy znak (logo), nie jest już aktualne. Czasy, w których sam fakt posiadania markowego produktu, np. kultowych jeansów, robił duże wrażenie na otoczeniu i sprawiał, że ich właściciel czuł się wyjątkowo, minęły. Dzisiaj marki niosą ze sobą konkretne przekazy, emocje i historie. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Claire Underwood z House of Cards ma telefon z jabłkiem, a Frank niszczy kolejne modele sygnujące się jeżynami? Nikt nie kwestionuje potęgi firmy Apple, ale są osoby, które wybierają biznesowe BlackBerry, bo produkty tej właśnie marki oceniają jako bardziej funkcjonalne i dopasowane do swojej osobowości.
Pojęcie marki kojarzy nam się głównie z największymi koncernami, cieszącymi się uznaniem i szeroką rozpoznawalnością. Zazwyczaj, aby osiągnąć swoją pozycję, musiały pracować na to latami, angażując w to siły i umiejętności wielu osób. Czy jednak marka zawsze musi być związana bezpośrednio z przedsiębiorstwem i oferowanymi przez nie produktami czy usługami? Oczywiście, że nie. Termin ten wyszedł poza dawne ramy i w naszej świadomości funkcjonuje w zdecydowanie szerszym zakresie. Za „dobrą markę” uznajemy niemal wszystko, co jesteśmy w stanie wyodrębnić z bogatych rynkowych zasobów i obdarzyć zaufaniem. Coraz większe znaczenie zyskuje przy tym marka osobista, która okazuje się kluczem do zbudowania relacji z klientami i osiągnięcia biznesowych sukcesów. Personal branding powinien stać się podstawowym narzędziem w tworzeniu strategii marketingowej i PR-owej.
Branding jest niezbędny dla każdej firmy, niezależnie od tego, czy mówimy o produktach, usługach, czy o prawie wszystkim innym. Jest to sposób, w jaki klient postrzega firmę, jej produkty i usługi. Im lepszy branding, tym bardziej prawdopodobne jest, że klient zaufa firmie i poleci ją innym. Uczucie, jakie ludzie mają, kiedy myślą o firmie lub produkcie, odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu marki firmy. Pozytywne odczucia mogą zaważyć na przyszłości firmy, natomiast negatywne z pewnością ją zepsują.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz