7 kroków do zbudowania przewagi konkurencyjnej twojego biznesu
On byWysoka konkurencyjność na rynku technologicznym sprzyja dynamicznemu wzrostowi jakości świadczonych usług i wprowadzaniu nowych produktów, jednocześnie stanowiąc niemałe wyzwanie dla przedsiębiorców. Aby zbudować trwałą i wyraźną przewagę konkurencyjną nad pozostałymi firmami w branży, startup technologiczny musi przejść drogę składającą się z 7 kroków. Aby ułatwić jej pokonanie, omówimy pokrótce każdy z nich.
1. Identyfikacja potrzeb, wyzwań i problemów przedsiębiorstwa
Zanim firma podejmie jakiekolwiek działania i zaangażuje środki – nierzadko spore – w próby zbudowania przewagi konkurencyjnej, powinna poświęcić i moce przerobowe, by zidentyfikować:
- potrzeby firmy – czego brakuje, by wyróżnić się na tle konkurencji?
- wyzwania przed nią stojące – co zrobić, by zrealizować rozpoczęte projekty oraz stworzyć innowacyjne rozwiązania, które nie tylko zainteresują inwestorów, ale także będą miały realne szanse powodzenia na wymagającym rynku?
- problemy przedsiębiorstwa – jakie uwarunkowania rynku czy działania innych firm stoją na przeszkodzie do osiągnięcia spektakularnego sukcesu? Jakie wewnętrzne niedoskonałości ograniczają rozwój startupu?
2. Audyt techniczny i/lub technologiczny
Przeprowadzenie kontroli w zakładzie pracy już od dawna nie jest traktowane jako przykra konieczność. Audyt – obejmujący wizję lokalną zakładu, linii przemysłowych czy parku maszynowego – to przede wszystkim szansa na poprawę osiąganych rezultatów i optymalizację kosztów.
Wskazanie punktów wymagających niezwłocznej interwencji z pewnością pobudzi rozwój firmy. Regularnie przeprowadzane kontrole gwarantują o wiele sprawniejsze działanie przedsiębiorstwa.
Na tym etapie przedsiębiorstwo mogą wesprzeć centra badań i rozwoju świadczące usługi audytowe i szereg innych, dedykowanych dla pomysłodawców innowacyjnych projektów oraz dla startupów.
3. Propozycja możliwych rozwiązań
Zaproponowanie rozwiązań dla problemów, których występowanie stwierdzono podczas audytu oraz oszacowanie kosztów ich wdrożenia to kolejny krok, który może przybliżyć Twoją firmę do sukcesu.
Na tym etapie nie wdraża się jeszcze gotowych rozwiązań, a jedynie opracowuje potencjalne ścieżki, którymi przedsiębiorstwo może podążyć w celu rozwiązania problemów, mogących zagrażać integralności firmy oraz rozwojowi aktualnie opracowywanych produktów.
Wdrożenie rozwiązania uzależnione jest od budżetu jakim dysponuje klient. Jeśli firma wykazuje zainteresowanie komercyjną realizacją projektu, eksperci z centrum R&D bez zwłoki przystępują do działania. Jeśli przedsiębiorstwo nie dysponuje odpowiednim budżetem, kolejnym krokiem będzie uzyskanie finansowania.
4. Przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej
Aby startup mógł uzyskać finansowanie lub dofinansowanie do swojej działalności (np. w celu wypuszczenia na rynek innowacyjnego produktu), konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji aplikacyjnej. Także na tym polu możliwe jest uzyskanie wsparcia.
Wiele początkujących firm technologicznych, mimo dysponowania świetnym zapleczem sprzętowym i zaangażowanym zespołem, nie ma doświadczenia w pozyskiwaniu dofinansowania czy innego rodzaju wsparcia dla przedsiębiorców. Mogą jednak skorzystać z pomocy podmiotów, które się w tym specjalizują. – W CBRTP przeprowadzamy przedsiębiorców przez cały proces ubiegania się o finansowanie, ale – jeżeli zajdzie taka potrzeba – dołączamy także na późniejszych etapach realizacji projektu – mówi Grzegorz Putynkowski, Prezes Zarządu Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Dzięki takiemu podejściu to przedsiębiorca sam decyduje, w którym momencie skorzystać z pomocy – może w ten sposób łatwiej kontrolować koszty i upewnić się, że budżet wytrzyma plany zespołu.
Jednostki takie jak CBRTP specjalizują się w przygotowywaniu dokumentacji aplikacyjnych, dzięki czemu przedsiębiorca nie musi przejmować się formalnościami potrzebnymi do uzyskania finansowania. To sprawia, że startup może skupić się w całości na tworzonym produkcie.
5. Podpisanie umowy o dofinansowanie
Ustawiczne wysiłki centrum R&D oraz startupu mogą zostać zwieńczone tylko w jeden sposób: podpisaną umową o dofinansowanie. Gdy nadejdą pozytywne deklaracje ze strony kapituły funduszu VC (czy też dowolnego innego inwestora), przedsiębiorca może finalnie podpisać umowę i w ten sposób zakończyć żmudny etap przygotowań.
6. Wspólna realizacja projektu B+R
Uzyskanie wsparcia na wcześniejszych krokach pozwala skupić się w pełni na realizacji, gdy już wszystkie przygotowania zostaną zakończone, a projekt uzyska finansowanie. Wiedząc, że etap badań i rozwoju jest kluczowy dla uzyskania satysfakcjonującego rezultatu, przedsiębiorca po raz kolejny łączy siły z centrum R&D, by wspólnie przeprowadzić rzetelne badania.
– Każde prawidłowo przeprowadzone badanie prowadzi do uzyskania wyników, na podstawie których wysnuwa się wnioski. Wnioski te są następnie wykorzystywane, by stworzyć produkt kompletny i gotowy do wypuszczenia na rynek – wyjaśnia Grzegorz Putynkowski z CBRTP.
7. Wdrożenie wyników poprzednich etapów
Ostatnim krokiem w budowie przewagi konkurencyjnej jest wdrożenie wyników wszystkich poprzednich etapów, uzyskując w ten sposób produkt będący wypadkową odpowiednio zdiagnozowanych problemów, ściśle przeprowadzonej kontroli oraz starannie przeprowadzonej fazy badań i rozwoju. Tak przygotowana propozycja rynkowa ma nieskończenie większe szanse powodzenia niż produkty zbudowane na bazie niekompletnych badań i przekonań, które często okazują się błędne.
Branding w biznesie – budowanie marki
Marka jest to element lub kompozycja wielu elementów zawierających zintensyfikowane treści, które wyrażane są za pomocą różnych znaków, zarówno językowych (wyrazów, wyrażeń), ideograficznych (liczb, liter), jak i ikonicznych (symbole graficzne, rysunki, fotografie), a czasem także fonicznych (np. melodia), przekazujących treści umowne. Marka zatem to nazwa, termin, znak, symbol, wzór albo ich kombinacja, stworzona celem oznakowania i rozpoznania oferty przedsiębiorstwa (produktu) oraz wyróżnienia jej spośród ofert konkurencyjnych.
Nie da się ukryć, że marka przynosi firmie wiele korzyści. Oczywiście zarządzanie przedsiębiorstwem związane jest z wielką odpowiedzialnością do kupujących oraz osób uczestniczących w działalności organizacji. Dlatego też klasyczne podejście do problematyki marki, która jest adresowana do klientów, jest coraz częściej zamieniana koncepcją marki organizacji, w centrum zainteresowania, której stawia się wszystkich interesariuszy. Najważniejszą zaletą, jaką daję silna marka, jest dyktowanie warunków cenowych. Otóż rozpoznawalne branże nie muszą brać udziału w negacjach cenowych. Konsumenci bardzo często przywiązują się do marki i osiągają prestiż posiadania logo z konkretnej firmy. Poza tym duże i popularne marki mają większe możliwości w zakresie realizowania wspólnych projektów biznesowych czy też reklamowych. Tym samym posiadając mocną i stabilną markę, łatwiej jest nakłonić właścicieli innych branż do prowadzenia wspólnych działań marketingowych, np. w ramach croos marketingu. Bez wątpienia dwie potężne marki mogą zrealizować świetną kampanię reklamową, a jednocześnie dzielą się kosztami i zyskują obopólne zyski.
Branding to termin, który odnosi się do wszystkich różnych sposobów, jakie firma wykorzystuje w celu stworzenia właściwego i pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów. Branding jest ściśle powiązany z procesem marketingowym firmy, ale nie jest to tożsamy. Budowanie marki jest strategią, podczas gdy marketing jest taktyką, która będzie realizowana, aby ta strategia działała. Można powiedzieć, że branding jest terminem parasolowym, który obejmuje taktykę firmy w celu promowania swoich produktów, usług i nazwy.
W ciągu ostatnich kilku lat w budowaniu marki zaszły ogromne zmiany. Przed rokiem 2000 budowanie marki odnosiło się do nazwy konkretnego produktu lub usług danej firmy. To, co dziś określamy mianem " znaku towarowego". Dziś branding nabrał zupełnie innego znaczenia. Odnosi się do "wizerunku" samej firmy. Zaufanie, jakim konsumenci darzą firmę oraz jej produkty i usługi.
Moc marki decyduje o tym, czy uda nam się przebić i utrzymać na rynku. Silne marki zdobywają pozycje lidera, a firmy z markami słabymi (albo co gorsza bez nich), wypadają z gry lub na zawsze pozostają na szarym końcu w wyścigu o klienta, a ich jedyną strategią przetrwania jest zaniżanie cen. Z tego względu odpowiedź na pytanie: wykreować markę czy nie, nie powinna przysparzać żadnemu przedsiębiorcy trudności.
Czy firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi, trzeba ustanowić dobrą strategię budowania marki i trzymać się go. Zmiany mogą nadejść, ale idea musi pozostać. Znajdź odpowiednią strategię budowania marki dla swojej firmy już dziś i zacznij budować na niej swoją przyszłość.
Do budowania biznesu na własnej marce konieczna jest zaangażowana społeczność. Zaufanie dużej grupy ludzi oraz znacząca rozpoznawalność w branży to kluczowa zaleta posiadania silnej marki osobistej.
Dzięki odpowiedniej rozpoznawalności można mieć ułatwiony start biznesu. Kontakty zawierane za pośrednictwem nie tylko form tradycyjnych, ale także w mediach społecznościowych mogą znacznie przyspieszyć rozwój firmy.
Docieranie ze swoją treścią może pomóc uzyskać nie tylko zaufanych współpracowników, ale również chętnych klientów.
Rozpoznawalność osobista może bezpośrednio przełożyć się na liczniejsze, atrakcyjne oferty – zarówno pracy, jak i współpracy. Pod względem finansowym, budowanie marki własnej nie jest angażujące. Przez pewien czas jest to inwestycja przede wszystkim czasowa – zarówno pod względem rzeczywistej obecności np. na profilu, jak i podczas pracy koncepcyjnej.
Posiadanie silnej marki własnej ma bezpośredni wpływ na tempo oraz skalę rozwoju biznesu. Jest ona istotna na każdym etapie rozwijania swojej firmy i nie warto z niej samodzielnie rezygnować. Dzięki odpowiednio zbudowanemu wizerunkowi biznesowemu można określić, w jaki sposób odbiorcy będą widzieli firmę.
To forma najskuteczniejszej autopromocji. Ze względu na systematyczność komunikatów, można nieustannie poszerzać grono odbiorców. Oczywiście, wizerunek przedsiębiorcy oraz firmy trwa nieustannie, ale gdy w żaden sposób nim nie kierujemy, bardzo szybko może stać się negatywny lub neutralny – niewspierający rozwoju.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz