Polska bez rezerw węgla – co zrobić?
On byPaństwowe rezerwy węgla są puste. Czy Polsce grozi niewydolność energetyczna? Zimą może zabraknąć nawet 4-5 milionów ton węgla – wskazują niezależne źródła. To efekt braku inwestycji w górnictwo, a także kończących się zasobów węgla. W związku z obecną sytuacją ceny surowca poszybowały w górę. Jak zapewnić rodzinie ciepło zimą i uchronić się przed ubóstwem energetycznym? Rozwiązaniem jest zielona energia.
Zbliżający się sezon grzewczy mobilizuje Polaków do zakupu węgla, drewna czy pelletu. Ci, którzy liczyli na ceny sprzed roku, są mocno rozczarowani. Na skupach ceny węgla poszybowały w górę. To pokłosie m.in. COVID-19, ale przede wszystkim trwającej właśnie wojny na Ukrainie. W wybranych miastach węgiel zdrożał nawet od 300 do 400 procent. Rząd – próbując ratować sytuację i uzupełniać narodowe zasoby – właśnie nakazał dwóm spółkom państwowym zakup surowca na międzynarodowych rynkach. Ze względu na brak węgla Polska staje się niewydolna energetycznie.
Termomodernizacja i zielona energia receptą na kryzys
Coraz częściej Polacy są zachęcani do termomodernizacji budynków, aby uchronić się przed utratą ciepła zimą. Dobrze ocieplony dom to zatem mniejsze zużycie węgla czy innego opału. W tym sezonie grzewczym Polacy wydadzą nawet do 400 procent więcej pieniędzy na węgiel niż w ubiegłym sezonie. Brakuje rezerw, ceny paliwa poszybowały w górę, a składy chcą zarobić. Jak konsumenci mogą chronić się przed brakiem węgla i wygórowanymi cenami? Rozwiązaniem są odnawialne źródła energii.
–Jeszcze kilka lat temu odnawialne źródła energii były uznawane w Polsce za pewnego rodzaju fanaberię i zjawisko marginalne. Od lat w piecach palono węglem czy drewnem i Polacy niechętnie sięgali po nowości w tym zakresie. Dziś sytuacja diametralnie się zmieniła. Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że w dłuższej perspektywie zabraknie węgla. W związku z tym chętniej sięgają po odnawialne źródła energii. W zielonej rewolucji mają pomóc programy unijne i rządowe, dzięki którym można otrzymać dofinansowanie na inwestycję w pompę ciepła czy termomodernizację budynku – mówi Paweł Poruszek z Euros Energy.
Tylko w 2021 r. odnotowano ogromny wzrost sprzedaży pomp ciepła – o 80% większy niż w roku poprzednim. To wygodny, tani i ekologiczny sposób na ogrzewanie budynków. Ponadto pompy ciepła są w zasadzie bezobsługowe.
Polacy ruszyli po pompy ciepła
Polscy konsumenci poszukują alternatyw dla węgla. W związku z tym znacząco wzrosło zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii. Nie odstraszają ich nawet dość wysokie koszty inwestycji początkowej. W tym roku, jak prognozuje PORT PC, sprzedaż pomp ciepła wzrośnie o kolejne 50% w porównaniu do roku poprzedniego.
– Inwestycja w pompy ciepła szybko się zwróci. Biorąc pod uwagę ceny węgla w Polsce i dalsze, prognozowane wzrosty, na pewno za ten surowiec zapłacimy więcej niż za korzystanie z OZE. Obserwujemy w naszym kraju pewien trend. W kilku poprzednich latach na popularności zyskały instalacje fotowoltaiczne i samodzielna produkcja prądu. Ci, którzy w odpowiednim czasie zdecydowali się na inwestycję, obecnie są na wygranej pozycji. Bowiem ceny prądu wzrastają i będą rosnąć w kolejnych miesiącach. Teraz widzimy natomiast ogromne zainteresowanie pompami ciepła. Osoby, które obecnie zdecydują się na takie rozwiązanie staną się niezależne energetycznie i nie będą przepłacać za węgiel czy martwić się brakiem jego dostępności. – dodaje Paweł Poruszek z Euros Energy.
W 2021 roku sprzedano łącznie 93 tysiące sztuk pomp ciepła. Popyt na tego typu rozwiązania mogą zwiększać programy Moje Ciepło i Czyste Powietrze. Rosnące zainteresowanie może spowodować braki pomp ciepła na rynku – dlatego już teraz warto zamówić urządzenie. Ponadto liczba monterów tego typu urządzeń jest ograniczona. Eksperci z Euros Energy podkreślają, że istotne jest skorzystanie z pomocy certyfikowanych fachowców. Tylko oni mogą w odpowiedni sposób zainstalować urządzenie.
Branding w biznesie – budowanie marki
Budowanie marki to proces kosztowny i czasochłonny. Jak postrzegana jest moja firma? Co sobą komunikuje? Z czym się kojarzy? Jak jest widziana przez klientów? Czym się wyróżnia na tle konkurencji? Jaka jest jej tożsamość? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań to punkt wyjścia do analizy i zdefiniowania głównych aspektów działalności firmy. W połączeniu z diagnostyką rynku, otoczenia, klientów i innych obszarów mających kluczowe znaczenie dla firmy powstaje strategia marki. Ma ona tak przekazać jej misję, aby była zrozumiana przez potencjalnego klienta i podkreślała unikatowość danej marki.
Budowanie współczesnej marki to coś więcej niż nazwanie produktu lub firmy. Zatem wykreowanie odpowiedniego wizerunku nie powinno skupić się tylko na działaniach promocyjnych, których celem jest uwidocznienie logo czy znaku firmowego producenta. Tak naprawdę są to działania w wiele szersze, które skupiają się na tworzeniu takich skojarzeń oraz emocjach konsumentów, które będą identyfikować z konkretnym produktem. Specjaliści pomagają w kreowaniu własnej marki osobistej i biznesowej, jak również w wybraniu właściwej strategii. Dzięki profesjonalistom każdy jest w stanie zbudować swoją markę od podstaw, co nie jest łatwym zadaniem.
Celem brandingu jest zbudowanie wizerunku firmy, wywołanie u konsumentów skojarzeń i emocji, które będą kojarzyć się jednoznacznie z daną marką, a ich kopiowanie, czy naśladowanie dla konkurentów będzie nieopłacalne. Branding to odpowiedź na potrzeby klientów, ale tak idealnie dopasowana i wyjątkowa, że pozwala wytworzyć u klienta więź z naszą marką.
Na proces brandingu składa się wiele elementów, także to, jak marka jest opisywana przez klientów w różnych kanałach komunikacyjnych (w tym w mediach społecznościowych czy forach internetowych). Oprócz budowania wizerunku i świadomości marki istotne jest także umiejętne nimi zarządzanie.
Skuteczny branding to więcej niż kreatywność i strategiczna błyskotliwość. To długotrwały proces, który ma opowiedzieć o tym, czym jest marka i dlaczego ta marka idealnie spełnia potrzeby konsumentów. Ma nadać firmie niepowtarzalne cechy i wyróżnić ją na tle konkurencji, a przede wszystkim na stałe trafić do świadomości klientów i w pewien, oczywiście pozytywny, sposób “zawłaszczyć” sobie niektóre z emocji klientów.
Marka jest to element lub kompozycja wielu elementów zawierających zintensyfikowane treści, które wyrażane są za pomocą różnych znaków, zarówno językowych (wyrazów, wyrażeń), ideograficznych (liczb, liter), jak i ikonicznych (symbole graficzne, rysunki, fotografie), a czasem także fonicznych (np. melodia), przekazujących treści umowne. Marka zatem to nazwa, termin, znak, symbol, wzór albo ich kombinacja, stworzona celem oznakowania i rozpoznania oferty przedsiębiorstwa (produktu) oraz wyróżnienia jej spośród ofert konkurencyjnych.
Nie da się ukryć, że marka przynosi firmie wiele korzyści. Oczywiście zarządzanie przedsiębiorstwem związane jest z wielką odpowiedzialnością do kupujących oraz osób uczestniczących w działalności organizacji. Dlatego też klasyczne podejście do problematyki marki, która jest adresowana do klientów, jest coraz częściej zamieniana koncepcją marki organizacji, w centrum zainteresowania, której stawia się wszystkich interesariuszy. Najważniejszą zaletą, jaką daję silna marka, jest dyktowanie warunków cenowych. Otóż rozpoznawalne branże nie muszą brać udziału w negacjach cenowych. Konsumenci bardzo często przywiązują się do marki i osiągają prestiż posiadania logo z konkretnej firmy. Poza tym duże i popularne marki mają większe możliwości w zakresie realizowania wspólnych projektów biznesowych czy też reklamowych. Tym samym posiadając mocną i stabilną markę, łatwiej jest nakłonić właścicieli innych branż do prowadzenia wspólnych działań marketingowych, np. w ramach croos marketingu. Bez wątpienia dwie potężne marki mogą zrealizować świetną kampanię reklamową, a jednocześnie dzielą się kosztami i zyskują obopólne zyski.
Budowanie marki to proces kosztowny i czasochłonny. Jak postrzegana jest moja firma? Co sobą komunikuje? Z czym się kojarzy? Jak jest widziana przez klientów? Czym się wyróżnia na tle konkurencji? Jaka jest jej tożsamość? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań to punkt wyjścia do analizy i zdefiniowania głównych aspektów działalności firmy. W połączeniu z diagnostyką rynku, otoczenia, klientów i innych obszarów mających kluczowe znaczenie dla firmy powstaje strategia marki. Ma ona tak przekazać jej misję, aby była zrozumiana przez potencjalnego klienta i podkreślała unikatowość danej marki.
Budowanie współczesnej marki to coś więcej niż nazwanie produktu lub firmy. Zatem wykreowanie odpowiedniego wizerunku nie powinno skupić się tylko na działaniach promocyjnych, których celem jest uwidocznienie logo czy znaku firmowego producenta. Tak naprawdę są to działania w wiele szersze, które skupiają się na tworzeniu takich skojarzeń oraz emocjach konsumentów, które będą identyfikować z konkretnym produktem. Specjaliści pomagają w kreowaniu własnej marki osobistej i biznesowej, jak również w wybraniu właściwej strategii. Dzięki profesjonalistom każdy jest w stanie zbudować swoją markę od podstaw, co nie jest łatwym zadaniem.
Celem brandingu jest zbudowanie wizerunku firmy, wywołanie u konsumentów skojarzeń i emocji, które będą kojarzyć się jednoznacznie z daną marką, a ich kopiowanie, czy naśladowanie dla konkurentów będzie nieopłacalne. Branding to odpowiedź na potrzeby klientów, ale tak idealnie dopasowana i wyjątkowa, że pozwala wytworzyć u klienta więź z naszą marką.
Na proces brandingu składa się wiele elementów, także to, jak marka jest opisywana przez klientów w różnych kanałach komunikacyjnych (w tym w mediach społecznościowych czy forach internetowych). Oprócz budowania wizerunku i świadomości marki istotne jest także umiejętne nimi zarządzanie.
Skuteczny branding to więcej niż kreatywność i strategiczna błyskotliwość. To długotrwały proces, który ma opowiedzieć o tym, czym jest marka i dlaczego ta marka idealnie spełnia potrzeby konsumentów. Ma nadać firmie niepowtarzalne cechy i wyróżnić ją na tle konkurencji, a przede wszystkim na stałe trafić do świadomości klientów i w pewien, oczywiście pozytywny, sposób “zawłaszczyć” sobie niektóre z emocji klientów.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz