
Polska bez rezerw węgla – co zrobić?
On byPaństwowe rezerwy węgla są puste. Czy Polsce grozi niewydolność energetyczna? Zimą może zabraknąć nawet 4-5 milionów ton węgla – wskazują niezależne źródła. To efekt braku inwestycji w górnictwo, a także kończących się zasobów węgla. W związku z obecną sytuacją ceny surowca poszybowały w górę. Jak zapewnić rodzinie ciepło zimą i uchronić się przed ubóstwem energetycznym? Rozwiązaniem jest zielona energia.
Zbliżający się sezon grzewczy mobilizuje Polaków do zakupu węgla, drewna czy pelletu. Ci, którzy liczyli na ceny sprzed roku, są mocno rozczarowani. Na skupach ceny węgla poszybowały w górę. To pokłosie m.in. COVID-19, ale przede wszystkim trwającej właśnie wojny na Ukrainie. W wybranych miastach węgiel zdrożał nawet od 300 do 400 procent. Rząd – próbując ratować sytuację i uzupełniać narodowe zasoby – właśnie nakazał dwóm spółkom państwowym zakup surowca na międzynarodowych rynkach. Ze względu na brak węgla Polska staje się niewydolna energetycznie.
Termomodernizacja i zielona energia receptą na kryzys
Coraz częściej Polacy są zachęcani do termomodernizacji budynków, aby uchronić się przed utratą ciepła zimą. Dobrze ocieplony dom to zatem mniejsze zużycie węgla czy innego opału. W tym sezonie grzewczym Polacy wydadzą nawet do 400 procent więcej pieniędzy na węgiel niż w ubiegłym sezonie. Brakuje rezerw, ceny paliwa poszybowały w górę, a składy chcą zarobić. Jak konsumenci mogą chronić się przed brakiem węgla i wygórowanymi cenami? Rozwiązaniem są odnawialne źródła energii.
–Jeszcze kilka lat temu odnawialne źródła energii były uznawane w Polsce za pewnego rodzaju fanaberię i zjawisko marginalne. Od lat w piecach palono węglem czy drewnem i Polacy niechętnie sięgali po nowości w tym zakresie. Dziś sytuacja diametralnie się zmieniła. Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że w dłuższej perspektywie zabraknie węgla. W związku z tym chętniej sięgają po odnawialne źródła energii. W zielonej rewolucji mają pomóc programy unijne i rządowe, dzięki którym można otrzymać dofinansowanie na inwestycję w pompę ciepła czy termomodernizację budynku – mówi Paweł Poruszek z Euros Energy.
Tylko w 2021 r. odnotowano ogromny wzrost sprzedaży pomp ciepła – o 80% większy niż w roku poprzednim. To wygodny, tani i ekologiczny sposób na ogrzewanie budynków. Ponadto pompy ciepła są w zasadzie bezobsługowe.
Polacy ruszyli po pompy ciepła
Polscy konsumenci poszukują alternatyw dla węgla. W związku z tym znacząco wzrosło zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii. Nie odstraszają ich nawet dość wysokie koszty inwestycji początkowej. W tym roku, jak prognozuje PORT PC, sprzedaż pomp ciepła wzrośnie o kolejne 50% w porównaniu do roku poprzedniego.
– Inwestycja w pompy ciepła szybko się zwróci. Biorąc pod uwagę ceny węgla w Polsce i dalsze, prognozowane wzrosty, na pewno za ten surowiec zapłacimy więcej niż za korzystanie z OZE. Obserwujemy w naszym kraju pewien trend. W kilku poprzednich latach na popularności zyskały instalacje fotowoltaiczne i samodzielna produkcja prądu. Ci, którzy w odpowiednim czasie zdecydowali się na inwestycję, obecnie są na wygranej pozycji. Bowiem ceny prądu wzrastają i będą rosnąć w kolejnych miesiącach. Teraz widzimy natomiast ogromne zainteresowanie pompami ciepła. Osoby, które obecnie zdecydują się na takie rozwiązanie staną się niezależne energetycznie i nie będą przepłacać za węgiel czy martwić się brakiem jego dostępności. – dodaje Paweł Poruszek z Euros Energy.
W 2021 roku sprzedano łącznie 93 tysiące sztuk pomp ciepła. Popyt na tego typu rozwiązania mogą zwiększać programy Moje Ciepło i Czyste Powietrze. Rosnące zainteresowanie może spowodować braki pomp ciepła na rynku – dlatego już teraz warto zamówić urządzenie. Ponadto liczba monterów tego typu urządzeń jest ograniczona. Eksperci z Euros Energy podkreślają, że istotne jest skorzystanie z pomocy certyfikowanych fachowców. Tylko oni mogą w odpowiedni sposób zainstalować urządzenie.
Branding w biznesie – budowanie marki
Branding to termin, który odnosi się do wszystkich różnych sposobów, jakie firma wykorzystuje w celu stworzenia właściwego i pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów. Branding jest ściśle powiązany z procesem marketingowym firmy, ale nie jest to tożsamy. Budowanie marki jest strategią, podczas gdy marketing jest taktyką, która będzie realizowana, aby ta strategia działała. Można powiedzieć, że branding jest terminem parasolowym, który obejmuje taktykę firmy w celu promowania swoich produktów, usług i nazwy.
W ciągu ostatnich kilku lat w budowaniu marki zaszły ogromne zmiany. Przed rokiem 2000 budowanie marki odnosiło się do nazwy konkretnego produktu lub usług danej firmy. To, co dziś określamy mianem " znaku towarowego". Dziś branding nabrał zupełnie innego znaczenia. Odnosi się do "wizerunku" samej firmy. Zaufanie, jakim konsumenci darzą firmę oraz jej produkty i usługi.
Moc marki decyduje o tym, czy uda nam się przebić i utrzymać na rynku. Silne marki zdobywają pozycje lidera, a firmy z markami słabymi (albo co gorsza bez nich), wypadają z gry lub na zawsze pozostają na szarym końcu w wyścigu o klienta, a ich jedyną strategią przetrwania jest zaniżanie cen. Z tego względu odpowiedź na pytanie: wykreować markę czy nie, nie powinna przysparzać żadnemu przedsiębiorcy trudności.
Czy firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi, trzeba ustanowić dobrą strategię budowania marki i trzymać się go. Zmiany mogą nadejść, ale idea musi pozostać. Znajdź odpowiednią strategię budowania marki dla swojej firmy już dziś i zacznij budować na niej swoją przyszłość.
Branding to termin, który odnosi się do wszystkich różnych sposobów, jakie firma wykorzystuje w celu stworzenia właściwego i pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów. Branding jest ściśle powiązany z procesem marketingowym firmy, ale nie jest to tożsamy. Budowanie marki jest strategią, podczas gdy marketing jest taktyką, która będzie realizowana, aby ta strategia działała. Można powiedzieć, że branding jest terminem parasolowym, który obejmuje taktykę firmy w celu promowania swoich produktów, usług i nazwy.
W ciągu ostatnich kilku lat w budowaniu marki zaszły ogromne zmiany. Przed rokiem 2000 budowanie marki odnosiło się do nazwy konkretnego produktu lub usług danej firmy. To, co dziś określamy mianem " znaku towarowego". Dziś branding nabrał zupełnie innego znaczenia. Odnosi się do "wizerunku" samej firmy. Zaufanie, jakim konsumenci darzą firmę oraz jej produkty i usługi.
Moc marki decyduje o tym, czy uda nam się przebić i utrzymać na rynku. Silne marki zdobywają pozycje lidera, a firmy z markami słabymi (albo co gorsza bez nich), wypadają z gry lub na zawsze pozostają na szarym końcu w wyścigu o klienta, a ich jedyną strategią przetrwania jest zaniżanie cen. Z tego względu odpowiedź na pytanie: wykreować markę czy nie, nie powinna przysparzać żadnemu przedsiębiorcy trudności.
Czy firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi, trzeba ustanowić dobrą strategię budowania marki i trzymać się go. Zmiany mogą nadejść, ale idea musi pozostać. Znajdź odpowiednią strategię budowania marki dla swojej firmy już dziś i zacznij budować na niej swoją przyszłość.
Marka jest wartością niematerialną, wymykającą się jednoznacznym definicjom oraz twardym ramom. Niektórzy specjaliści ds. marketingu twierdzą, że żyje ona w umysłach klientów. American Marketing Association podaje nieco bardziej przyziemną definicję, która zakłada, że marka to nazwa, termin, znak, symbol albo kombinacja wszystkich elementów, a jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług. Wydaje się jednak, że sprowadzenie marki jedynie do pojedynczych elementów, takich jak nazwa czy znak (logo), nie jest już aktualne. Czasy, w których sam fakt posiadania markowego produktu, np. kultowych jeansów, robił duże wrażenie na otoczeniu i sprawiał, że ich właściciel czuł się wyjątkowo, minęły. Dzisiaj marki niosą ze sobą konkretne przekazy, emocje i historie. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Claire Underwood z House of Cards ma telefon z jabłkiem, a Frank niszczy kolejne modele sygnujące się jeżynami? Nikt nie kwestionuje potęgi firmy Apple, ale są osoby, które wybierają biznesowe BlackBerry, bo produkty tej właśnie marki oceniają jako bardziej funkcjonalne i dopasowane do swojej osobowości.
Pojęcie marki kojarzy nam się głównie z największymi koncernami, cieszącymi się uznaniem i szeroką rozpoznawalnością. Zazwyczaj, aby osiągnąć swoją pozycję, musiały pracować na to latami, angażując w to siły i umiejętności wielu osób. Czy jednak marka zawsze musi być związana bezpośrednio z przedsiębiorstwem i oferowanymi przez nie produktami czy usługami? Oczywiście, że nie. Termin ten wyszedł poza dawne ramy i w naszej świadomości funkcjonuje w zdecydowanie szerszym zakresie. Za „dobrą markę” uznajemy niemal wszystko, co jesteśmy w stanie wyodrębnić z bogatych rynkowych zasobów i obdarzyć zaufaniem. Coraz większe znaczenie zyskuje przy tym marka osobista, która okazuje się kluczem do zbudowania relacji z klientami i osiągnięcia biznesowych sukcesów. Personal branding powinien stać się podstawowym narzędziem w tworzeniu strategii marketingowej i PR-owej.
Branding jest niezbędny dla każdej firmy, niezależnie od tego, czy mówimy o produktach, usługach, czy o prawie wszystkim innym. Jest to sposób, w jaki klient postrzega firmę, jej produkty i usługi. Im lepszy branding, tym bardziej prawdopodobne jest, że klient zaufa firmie i poleci ją innym. Uczucie, jakie ludzie mają, kiedy myślą o firmie lub produkcie, odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu marki firmy. Pozytywne odczucia mogą zaważyć na przyszłości firmy, natomiast negatywne z pewnością ją zepsują.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz