
4 sposoby na pozbycie się pracownika. Błędy, których lepiej unikać
On byNiska pensja, brak benefitów, mało elastyczne podejście do godzin pracy, a także niemiła atmosfera – to najczęstsze przyczyny odejść pracowników z miejsc zatrudnienia[1]. Jakie kroki powinni podjąć pracodawcy, aby zwiększyć zadowolenie wśród załogi? O jakich kwestiach należy pamiętać i czego unikać? Istnieje kilka sposób na zatrzymanie talentów w firmie. Kluczowe jest podejmowanie dialogu i weryfikowanie potrzeb zatrudnionych osób.
Wysoka rotacja w przedsiębiorstwie powinna być sygnałem ostrzegawczym dla pracodawców, iż w jego strukturach dzieją się niepokojące rzeczy. To przede wszystkim znak, że zatrudnieni nie są zadowoleni z warunków panujących w firmie. Co jest najczęstszą przyczyną odejść? Oto kilka przykładów.
Zbyt niskie wynagrodzenie
Wysoka inflacja i panująca w sklepach drożyzna mobilizują Polaków do szukania lukratywnego zajęcia. Wielkość wynagrodzenia ma kluczowe znaczenie dla zatrudnionych. Zatem rolą pracodawcy jest oferowanie pensji na satysfakcjonującym poziomie. Wysokość zarobków jest różna w zależności od branży. A co, jeśli pracodawca nie może podnieść pensji pracownikom, gdy u konkurencji wypłaty są lepsze? Warto postawić na benefity. Bowiem ich brak skłonił aż 16 proc. osób do poszukania nowej pracy.
Brak benefitów
Nadal mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Przy dużym wyborze ofert pracownicy poszukują pracodawcy, który da im więcej. Benefity to niewątpliwie as w rękawie dla wielu firm. Powinny być one odpowiednio dobrane do pracowników – zaznacza Sebastian Kopiej, CEO agencji PR Commplace.
– Benefity są elementem budowania wizerunku marki, czyli employer brandingu. Nadal w wielu firmach impulsem do zmian w tym obszarze jest dopiero brak pracowników. W celu uzupełnienia luki kadrowej przedsiębiorstwa poszukują różnych rozwiązań. A kluczem do sukcesu jest długoterminowe podejmowanie działań, które zbudują wizerunek pewnej i ciekawej firmy. Benefity stanowią jeden z elementów employer brandingu. Do najbardziej pożądanych należą między innymi wyjazdy integracyjne. Po COVID-owej izolacji pracownicy chcą spędzać czas w gronie współpracowników, szkolić się i brać udział w team buildingu – dodaje Sebastian Kopiej. – Liczy się kreatywność. Na rynek wchodzi nowe pokolenie, dla którego istotne są innowacyjne i nietypowe benefity.
Kreatywni pracodawcy nie tylko pozyskają nowych pracowników. Mają także dużą szansę na utrzymanie już istniejącej kadry.
Daj pracownikom swobodę
13% pracowników twierdzi, że chęć posiadania bardziej elastycznego harmonogramu pracy skłoniła ich do rozważenia odejścia z firmy w ostatnim roku. Współczesny pracodawca powinien być elastyczny i mieć na uwadze dobre samopoczucie pracowników.
– Istotne jest budowanie kultury wellbeingu w pracy. Jeszcze kilkanaście lat temu panowało przekonanie, iż w firmie należy spędzać nawet kilkanaście godzin dziennie. Pracownicy rzadziej zmieniali pracę, co miało związek m.in. z wysokim bezrobociem. Dziś sytuacja uległa diametralnej zmianie. Pracodawcy powinni zadbać o dobrobyt pracowników i zapewnić im przestrzeń na pogodzenie życia zawodowego z prywatnym – mówi Sebastian Kopiej z Commplace.
W jaki sposób dać pracownikom swobodę, a jednocześnie osiągać odpowiednie efekty biznesowe? W tym celu firmy umożliwiają pracę z domu, ruchomy grafik, a także testują 4-dniowy tydzień pracy.
Zadbaj o odpowiednią atmosferę w pracy
W pracy spędzamy średnio 40 godzin tygodniowo. To na tyle dużo, iż atmosfera jaka panuje w miejscu zatrudnienia odgrywa kluczową rolę. Jak o nią zadbać?
– W celu poprawy atmosfery istotne jest prowadzenie odpowiedniej komunikacji wewnętrznej. Szum komunikacyjny jest niebezpieczny i może doprowadzić do rotacji pracowników. Komunikacja powinna być prowadzona w profesjonalny i ukształtowany sposób. Nie ma miejsca na pomyłki i chaos. Istotna jest edukacja pracowników, a także jasny przepływ informacji – dodaje Sebastian Kopiej.
W jaki sposób prowadzić komunikację wewnętrzną? Istotna jest prawdomówność i jasno formowane przekazy. Należy także pamiętać, że kryzysy powstają na skutek braku komunikacji.
Dlaczego jeszcze pracownicy zmieniają pracę? Nie bez znaczenia jest także ogólny brak wsparcia pracownika i stres związany z wykonywanym zawodem. Kluczową rolę odgrywa zatem dialog między pracownikiem a pracodawcą i weryfikowanie potrzeb obu stron.
[1] https://www.careerplug.com/blog/reasons-employees-quit/
Branding w biznesie – budowanie marki
Branding to termin, który odnosi się do wszystkich różnych sposobów, jakie firma wykorzystuje w celu stworzenia właściwego i pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów. Branding jest ściśle powiązany z procesem marketingowym firmy, ale nie jest to tożsamy. Budowanie marki jest strategią, podczas gdy marketing jest taktyką, która będzie realizowana, aby ta strategia działała. Można powiedzieć, że branding jest terminem parasolowym, który obejmuje taktykę firmy w celu promowania swoich produktów, usług i nazwy.
W ciągu ostatnich kilku lat w budowaniu marki zaszły ogromne zmiany. Przed rokiem 2000 budowanie marki odnosiło się do nazwy konkretnego produktu lub usług danej firmy. To, co dziś określamy mianem " znaku towarowego". Dziś branding nabrał zupełnie innego znaczenia. Odnosi się do "wizerunku" samej firmy. Zaufanie, jakim konsumenci darzą firmę oraz jej produkty i usługi.
Moc marki decyduje o tym, czy uda nam się przebić i utrzymać na rynku. Silne marki zdobywają pozycje lidera, a firmy z markami słabymi (albo co gorsza bez nich), wypadają z gry lub na zawsze pozostają na szarym końcu w wyścigu o klienta, a ich jedyną strategią przetrwania jest zaniżanie cen. Z tego względu odpowiedź na pytanie: wykreować markę czy nie, nie powinna przysparzać żadnemu przedsiębiorcy trudności.
Czy firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi, trzeba ustanowić dobrą strategię budowania marki i trzymać się go. Zmiany mogą nadejść, ale idea musi pozostać. Znajdź odpowiednią strategię budowania marki dla swojej firmy już dziś i zacznij budować na niej swoją przyszłość.
Marka jest to element lub kompozycja wielu elementów zawierających zintensyfikowane treści, które wyrażane są za pomocą różnych znaków, zarówno językowych (wyrazów, wyrażeń), ideograficznych (liczb, liter), jak i ikonicznych (symbole graficzne, rysunki, fotografie), a czasem także fonicznych (np. melodia), przekazujących treści umowne. Marka zatem to nazwa, termin, znak, symbol, wzór albo ich kombinacja, stworzona celem oznakowania i rozpoznania oferty przedsiębiorstwa (produktu) oraz wyróżnienia jej spośród ofert konkurencyjnych.
Nie da się ukryć, że marka przynosi firmie wiele korzyści. Oczywiście zarządzanie przedsiębiorstwem związane jest z wielką odpowiedzialnością do kupujących oraz osób uczestniczących w działalności organizacji. Dlatego też klasyczne podejście do problematyki marki, która jest adresowana do klientów, jest coraz częściej zamieniana koncepcją marki organizacji, w centrum zainteresowania, której stawia się wszystkich interesariuszy. Najważniejszą zaletą, jaką daję silna marka, jest dyktowanie warunków cenowych. Otóż rozpoznawalne branże nie muszą brać udziału w negacjach cenowych. Konsumenci bardzo często przywiązują się do marki i osiągają prestiż posiadania logo z konkretnej firmy. Poza tym duże i popularne marki mają większe możliwości w zakresie realizowania wspólnych projektów biznesowych czy też reklamowych. Tym samym posiadając mocną i stabilną markę, łatwiej jest nakłonić właścicieli innych branż do prowadzenia wspólnych działań marketingowych, np. w ramach croos marketingu. Bez wątpienia dwie potężne marki mogą zrealizować świetną kampanię reklamową, a jednocześnie dzielą się kosztami i zyskują obopólne zyski.
Marka jest to element lub kompozycja wielu elementów zawierających zintensyfikowane treści, które wyrażane są za pomocą różnych znaków, zarówno językowych (wyrazów, wyrażeń), ideograficznych (liczb, liter), jak i ikonicznych (symbole graficzne, rysunki, fotografie), a czasem także fonicznych (np. melodia), przekazujących treści umowne. Marka zatem to nazwa, termin, znak, symbol, wzór albo ich kombinacja, stworzona celem oznakowania i rozpoznania oferty przedsiębiorstwa (produktu) oraz wyróżnienia jej spośród ofert konkurencyjnych.
Nie da się ukryć, że marka przynosi firmie wiele korzyści. Oczywiście zarządzanie przedsiębiorstwem związane jest z wielką odpowiedzialnością do kupujących oraz osób uczestniczących w działalności organizacji. Dlatego też klasyczne podejście do problematyki marki, która jest adresowana do klientów, jest coraz częściej zamieniana koncepcją marki organizacji, w centrum zainteresowania, której stawia się wszystkich interesariuszy. Najważniejszą zaletą, jaką daję silna marka, jest dyktowanie warunków cenowych. Otóż rozpoznawalne branże nie muszą brać udziału w negacjach cenowych. Konsumenci bardzo często przywiązują się do marki i osiągają prestiż posiadania logo z konkretnej firmy. Poza tym duże i popularne marki mają większe możliwości w zakresie realizowania wspólnych projektów biznesowych czy też reklamowych. Tym samym posiadając mocną i stabilną markę, łatwiej jest nakłonić właścicieli innych branż do prowadzenia wspólnych działań marketingowych, np. w ramach croos marketingu. Bez wątpienia dwie potężne marki mogą zrealizować świetną kampanię reklamową, a jednocześnie dzielą się kosztami i zyskują obopólne zyski.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz