
Centrum warsztatowe Day Care dla dzieci z Ukrainy z mocnym wsparciem na rozwój
On byMiało działać miesiąc jako dzienny punkt opieki dla dzieci z Ukrainy. Krakowskie centrum warsztatowe Day Care funkcjonuje już prawie pół roku, integrując i dając poczucie bezpieczeństwa blisko stu maluchom miesięcznie. Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu zwykłych ludzi, uciekające przed wojną dzieci bawią się w przestronnych salach w samym centrum miasta, zaprojektowanych i urządzonych przez IKEA. Spontaniczną inicjatywę mieszkanki Krakowa dostrzegł i wsparł nawet UNICEF.
Day Care – Centrum Małych Spotkań mieści się w 3 dużych salach Kamienicy Hetmańskiej przy krakowskim Rynku Głównym. Bezpłatne zajęcia prowadzone są od 8:30 do 16:30, w czterech grupach dla dzieci w wieku 3 do 6 lat. Edukacja odbywa się tu w systemie ukraińskim. Dzięki temu po zakończeniu wojny, maluchy które z rodzinami wrócą do kraju, będą przygotowane do nauki w szkole podstawowej. Ponadto dzieci 4 razy w tygodniu uczą się języka polskiego. Pedagodzy, psycholożka dziecięca i edukatorzy artystyczni są z Ukrainy, nawet posiłki mają elementy kuchni ukraińskiej. Wszystko po to, aby stworzyć najmłodszym namiastkę domu i dać poczucie bezpieczeństwa. Z początkiem wakacji wnętrza, w których bawią się dzieci, zyskały zupełnie nowy wygląd. Pracownicy sklepu IKEA w Krakowie zaprojektowali i własnymi siłami urządzili całą przestrzeń Day Care. Jest kolorowo, estetycznie i przede wszystkim funkcjonalnie.
- Chcieliśmy, aby to miejsce było ciepłe i przyjazne pod każdym względem, również wizualnym. W końcu dzieci spędzają tu większą część dnia. – mówi Martyna Kawala, Specjalistka ds. Projektowania Wnętrz w IKEA Kraków. – Sprawa była o tyle łatwiejsza, że część dotychczasowego wyposażenia została zakupiona w IKEA. Pozostało zaprojektować wnętrza i odpowiednio je doposażyć. Przekazaliśmy blisko tysiąc sztuk produktów, od mebli dziecięcych i biurowych, po elementy dekoracyjne i zabawki. Przywieźliśmy i zmontowaliśmy wszystko. W projekt mocno zaangażowali się nasi pracownicy, a efekt… Myślę, że najlepszą recenzją są uśmiechnięte twarze maluchów – dodaje Martyna Kawala.
W lipcu Fundacja FINE, która prowadzi placówkę, została oficjalnym partnerem ONZ, podpisując umowę o współpracy z UNICEF na realizację działań na terenie Krakowa i południowej Polski. Pomysłodawcy Day Care będą mogli rozbudować kadrę, zapewnić jeszcze lepsze warunki swoim podopiecznym i przyjąć kolejnych. Ponadto fundacja FINE zaprosiła do współpracy fundację Arete oraz Zustricz, aby od września uruchomić w Krakowie nowe Centrum Integracji polsko-ukraińskiej.
Od impulsu po lawinę szczęśliwych zbiegów okoliczności
Jak to się stało, że spontaniczna inicjatywa mieszkanki Krakowa przekształciła się w tak duży i dynamicznie rozwijający się projekt? Wszystko zaczęło się tuż po wybuchu wojny w Ukrainie, gdy do Krakowa zaczęli przyjeżdżać pierwsi uchodźcy i uchodźczynie. Tysiące zagubionych matek z dnia na dzień musiało odnaleźć się w nowym miejscu. Zorganizować sobie na nowo życie i załatwić wszystkie formalności. Wtedy w głowie lokalnej aktywistki zrodził się pomysł, aby stworzyć miejsce, w którym uciekające przed wojną matki mogą zostawić dzieci pod profesjonalną opieką na czas załatwienia spraw w urzędzie czy wizyty u lekarza.
- Kiedy 14 marca otwieraliśmy w Pałacu pod Baranami Day Care – Centrum Małych Spotkań dla 100 ukraińskich dzieci, naszym największym marzeniem było, żeby funkcjonować miesiąc. Takie było założenie spontanicznej zbiórki funduszy poprzez portal pomagam.pl. Pierwsze pozytywne zaskoczenie przyszło zaledwie półtora dnia później, kiedy na koncie była już cała kwota, o którą prosiliśmy. A pieniądze wciąż napływały. Co wydarzyło się później? Lawina szczęśliwych zbiegów okoliczności, energia i chęć zaangażowania się wielu wspaniałych ludzi, firm i organizacji – wspomina Karolina Bisping-Adamik, inicjatorka Day Care Kraków Centrum Małych Spotkań, prezeska fundacji Fine.
Grupa niebieska, żółta, biała i czerwona
Na początku Day Care, dzięki uprzejmości Jana i Matyldy Potockich, funkcjonowało w zabytkowych salach Pałacu pod Baranami. W połowie kwietnia przeniesione zostało do Kamienicy Hetmańskiej (Rynek Główny 17). Zajęcia odbywają się w czterech grupach wiekowych po 25 dzieci: grupa niebieska – 3 latki, grupa żółta – 4 latki, grupa biała – 5 latki i grupa czerwona – 6 latki. Każda grupa jest prowadzona przez dyplomowanego nauczyciela przedszkolnego z Ukrainy. Pomoc jest więc wielopłaszczyznowa – Day Care nie tylko zapewnia opiekę nad dziećmi, aby ich opiekunowie mogli podjąć pracę, ale też stwarza nowe miejsca pracy. Choć kadra otrzymuje wynagrodzenie, zajęcia – za wyjątkiem wyżywienia – są bezpłatne. Zainteresowanie Day Care jest duże, ale w związku z ciągłą rotacją, placówka cały czas przyjmuje nowe dzieci. Formularz rejestracyjny w języku ukraińskim dostępny jest na www.daycarekrakow.pl.
Branding w biznesie – budowanie marki
Branding to termin, który odnosi się do wszystkich różnych sposobów, jakie firma wykorzystuje w celu stworzenia właściwego i pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów. Branding jest ściśle powiązany z procesem marketingowym firmy, ale nie jest to tożsamy. Budowanie marki jest strategią, podczas gdy marketing jest taktyką, która będzie realizowana, aby ta strategia działała. Można powiedzieć, że branding jest terminem parasolowym, który obejmuje taktykę firmy w celu promowania swoich produktów, usług i nazwy.
W ciągu ostatnich kilku lat w budowaniu marki zaszły ogromne zmiany. Przed rokiem 2000 budowanie marki odnosiło się do nazwy konkretnego produktu lub usług danej firmy. To, co dziś określamy mianem " znaku towarowego". Dziś branding nabrał zupełnie innego znaczenia. Odnosi się do "wizerunku" samej firmy. Zaufanie, jakim konsumenci darzą firmę oraz jej produkty i usługi.
Moc marki decyduje o tym, czy uda nam się przebić i utrzymać na rynku. Silne marki zdobywają pozycje lidera, a firmy z markami słabymi (albo co gorsza bez nich), wypadają z gry lub na zawsze pozostają na szarym końcu w wyścigu o klienta, a ich jedyną strategią przetrwania jest zaniżanie cen. Z tego względu odpowiedź na pytanie: wykreować markę czy nie, nie powinna przysparzać żadnemu przedsiębiorcy trudności.
Czy firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi, trzeba ustanowić dobrą strategię budowania marki i trzymać się go. Zmiany mogą nadejść, ale idea musi pozostać. Znajdź odpowiednią strategię budowania marki dla swojej firmy już dziś i zacznij budować na niej swoją przyszłość.
Marka jest wartością niematerialną, wymykającą się jednoznacznym definicjom oraz twardym ramom. Niektórzy specjaliści ds. marketingu twierdzą, że żyje ona w umysłach klientów. American Marketing Association podaje nieco bardziej przyziemną definicję, która zakłada, że marka to nazwa, termin, znak, symbol albo kombinacja wszystkich elementów, a jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług. Wydaje się jednak, że sprowadzenie marki jedynie do pojedynczych elementów, takich jak nazwa czy znak (logo), nie jest już aktualne. Czasy, w których sam fakt posiadania markowego produktu, np. kultowych jeansów, robił duże wrażenie na otoczeniu i sprawiał, że ich właściciel czuł się wyjątkowo, minęły. Dzisiaj marki niosą ze sobą konkretne przekazy, emocje i historie. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Claire Underwood z House of Cards ma telefon z jabłkiem, a Frank niszczy kolejne modele sygnujące się jeżynami? Nikt nie kwestionuje potęgi firmy Apple, ale są osoby, które wybierają biznesowe BlackBerry, bo produkty tej właśnie marki oceniają jako bardziej funkcjonalne i dopasowane do swojej osobowości.
Pojęcie marki kojarzy nam się głównie z największymi koncernami, cieszącymi się uznaniem i szeroką rozpoznawalnością. Zazwyczaj, aby osiągnąć swoją pozycję, musiały pracować na to latami, angażując w to siły i umiejętności wielu osób. Czy jednak marka zawsze musi być związana bezpośrednio z przedsiębiorstwem i oferowanymi przez nie produktami czy usługami? Oczywiście, że nie. Termin ten wyszedł poza dawne ramy i w naszej świadomości funkcjonuje w zdecydowanie szerszym zakresie. Za „dobrą markę” uznajemy niemal wszystko, co jesteśmy w stanie wyodrębnić z bogatych rynkowych zasobów i obdarzyć zaufaniem. Coraz większe znaczenie zyskuje przy tym marka osobista, która okazuje się kluczem do zbudowania relacji z klientami i osiągnięcia biznesowych sukcesów. Personal branding powinien stać się podstawowym narzędziem w tworzeniu strategii marketingowej i PR-owej.
Branding jest niezbędny dla każdej firmy, niezależnie od tego, czy mówimy o produktach, usługach, czy o prawie wszystkim innym. Jest to sposób, w jaki klient postrzega firmę, jej produkty i usługi. Im lepszy branding, tym bardziej prawdopodobne jest, że klient zaufa firmie i poleci ją innym. Uczucie, jakie ludzie mają, kiedy myślą o firmie lub produkcie, odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu marki firmy. Pozytywne odczucia mogą zaważyć na przyszłości firmy, natomiast negatywne z pewnością ją zepsują.
W obecnych czasach marka firmy lub przedsiębiorstwa jest kluczowym elementem w świecie biznesu, jak i codziennym. Pod pojęciem marki każdy rozumie coś innego. Otóż w klasycznym ujęciu, utożsamiana jest ona najczęściej z logo, nazwą labo symbolem, który wyróżnia dany produkt bądź usługę spośród wielu podobnych towarów. Jednak obecnie markę nie posiadają tylko produkty, ale też instytucje i konkretne osoby. Zbudowanie marki na ogół kojarzy się z czasochłonnym oraz żmudnym procesem. Oczywiście jest to prawda, ale w biznesie najczęściej patrzymy bardziej perspektywicznie.
Jeżeli marka chce na stałe zagościć w świadomości klientów, musi być gotowa wyjść naprzeciw ich różnorakim potrzebom i zaoferować na tyle bliskie wartości, jakość i podejście, aby klient mógł się z nimi utożsamić i emocjonalnie przywiązać.
Branding to właśnie budowanie świadomości marki. Klient nie tylko rozpoznaje naszą markę, ale wiąże z nią konkretne odczucia. Dzięki brandingowi dana marka może kreować swój pożądany wizerunek i być postrzegana dokładnie w taki sposób, w jaki zostało to określone w strategii marki.
Mocny brand oferuje doświadczenie, wiedzę i umiejętności, a co istotniejsze - unikalny świat przeżyć, który wyróżnia go spośród innych konkurencyjnych marek. Marka to pewien koncept, który jest kojarzony przez klientów z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Aby był odczytywany pozytywnie niezbędna jest dobra reputacja marki, a przekaz, który marka ze sobą niesie, powinien być spójny i skierowany do konkretnej grupy docelowej. Wtedy staje się ona kluczowym zasobem firmy i buduje jej wartość finansową.
Warto zainwestować w branding i opracować strategię spójnej marki, która po zintegrowaniu z odpowiednim planem biznesowym może przynieść ogromne zyski finansowe.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz