
Kupując prezenty postaw na bezpieczeństwo! – Specjalista radzi jak uniknąć cyberoszustów w trakcie zakupów online
On byWedług różnych badań i statystyk, 20%-30% Polaków zostało okradzionych lub oszukanych przez internet, a nawet ponad 70% zetknęło się z innymi przypadkami łamania prawa
w sieci. Co zrobić, aby nie dać się oszukać, szczególnie w okresie świątecznymi kiedy zakupy online cieszą się w Polsce niezwykłą popularnością? Coraz częściej za zamówione przedmioty płacimy blikiem, kartą płatniczą z podaniem kodu CVV lub standardowym przelewem na numer rachunku bankowego. Każda taka transakcja może być potencjalnym zagrożeniem dla kupującego. Patryk Nogat, Menedżer ds. Przeciwdziałania Przestępstwom Finansowym w Banku Pocztowym podpowiada, jak zadbać o bezpieczeństwo podczas korzystania z bankowości elektronicznej oraz w jaki sposób można uchronić swoje pieniądze przed oszustami i cyberprzestępcami.
Statystyczny Polak w ubiegłym roku przeznaczył 1142 zł na bożonarodzeniowe zakupy. Świąteczny zawrót głowy dotyczy prawdopodobnie większości Polaków, którzy coraz chętniej zamieniają korki na drogach, problemy z parkowaniem oraz tłok przy sklepowych kasach
i przymierzalniach na bardziej komfortowe zakupy w strefie wirtualnej. Jednak, także
w świecie online czeka na konsumenta sporo potencjalnych problemów. W ferworze szukania najlepszych okazji często zdarza nam się nie zwracać uwagi na szczegóły takie jak bezpieczeństwo. O czym należy pamiętać, tak aby zakupy mogły nas jedynie cieszyć, zamiast przysporzyć problemów? – Przede wszystkim podstawą jest czujność. Zapoznaj się z komunikatami oraz zasadami bezpieczeństwa umieszczanymi zazwyczaj w specjalnych zakładkach na stronie internetowej banku.
Kolejnym krokiem na drodze do bezpieczeństwa w trakcie cyfrowych zakupów jest weryfikacja sprzedającego poprzez np. przeczytanie komentarzy oraz opinii o sprzedającym lub sprawdzenie istnienia firmy w KRS. Kupując produkt od osób prywatnych na popularnych platformach e-handlu nigdy nie klikaj w linki kierujące do płatności, które zostaną przesłane poprzez komunikator, e-mail czy sms-a – to nic innego jak wyłudzenie pieniędzy z konta kupującego. W trakcie dokonywania płatności za produkt należy zweryfikować numer konta bankowego sprzedającego, ponieważ może się zdarzyć, że będzie on podmieniony przez oszusta. Przed zatwierdzenie płatności przeczytaj uważnie treść SMS-ów lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści.
Pracownicy banku dość często słyszą o sytuacjach, w których klient proszony był przez oszusta o zainstalowanie specjalnej aplikacji do płatności. Żaden z banków nigdy nie poprosi swojego klienta o zainstalowanie dodatkowej aplikacji celem dokonania płatności, przesłania haseł, podania numeru PIN i danych karty płatniczej, kodów autoryzacji SMS lub numeru BLIK, czy o podłączenie zdalnego pulpitu. To wyłącznie metody cyberprzestępców próbujących ukraść środki z konta kupującego.
Zazwyczaj banki na bieżąco ostrzegają swoich klientów przed „nowinkami” w zakresie oszustw, tak aby klienci mogli bezpiecznie dokonywać operacji bankowych, bez strachu
i obawy o swoje środki. Jednak nieustannie należy pamiętać, że najlepszą linią obrony zawsze pozostanie ostrożność oraz uwaga kupującego. Za każdym razem, gdy jesteśmy pochłonięci próbą „upolowania” super okazji, należy zachować rozsądek i dokładnie zweryfikować nazwę strony internetowej oraz jej certyfikat bezpieczeństwa, na której podaje się swoje dane wrażliwe. To mały wysiłek, a pozwoli cieszyć się spokojnymi świętami.
Jeżeli klient czuje, że transakcja była nietypowa, że sprzedający dziwnie się zachowywał – warto o takiej sytuacji powiadomić swój bank. Infolinia, bądź pracownik oddziału to gwarancja szybszego podjęcia sprawy. Tutaj ważny jest czas reakcji.
Branding w biznesie – budowanie marki
Do budowania biznesu na własnej marce konieczna jest zaangażowana społeczność. Zaufanie dużej grupy ludzi oraz znacząca rozpoznawalność w branży to kluczowa zaleta posiadania silnej marki osobistej.
Dzięki odpowiedniej rozpoznawalności można mieć ułatwiony start biznesu. Kontakty zawierane za pośrednictwem nie tylko form tradycyjnych, ale także w mediach społecznościowych mogą znacznie przyspieszyć rozwój firmy.
Docieranie ze swoją treścią może pomóc uzyskać nie tylko zaufanych współpracowników, ale również chętnych klientów.
Rozpoznawalność osobista może bezpośrednio przełożyć się na liczniejsze, atrakcyjne oferty – zarówno pracy, jak i współpracy. Pod względem finansowym, budowanie marki własnej nie jest angażujące. Przez pewien czas jest to inwestycja przede wszystkim czasowa – zarówno pod względem rzeczywistej obecności np. na profilu, jak i podczas pracy koncepcyjnej.
Posiadanie silnej marki własnej ma bezpośredni wpływ na tempo oraz skalę rozwoju biznesu. Jest ona istotna na każdym etapie rozwijania swojej firmy i nie warto z niej samodzielnie rezygnować. Dzięki odpowiednio zbudowanemu wizerunkowi biznesowemu można określić, w jaki sposób odbiorcy będą widzieli firmę.
To forma najskuteczniejszej autopromocji. Ze względu na systematyczność komunikatów, można nieustannie poszerzać grono odbiorców. Oczywiście, wizerunek przedsiębiorcy oraz firmy trwa nieustannie, ale gdy w żaden sposób nim nie kierujemy, bardzo szybko może stać się negatywny lub neutralny – niewspierający rozwoju.
Do budowania biznesu na własnej marce konieczna jest zaangażowana społeczność. Zaufanie dużej grupy ludzi oraz znacząca rozpoznawalność w branży to kluczowa zaleta posiadania silnej marki osobistej.
Dzięki odpowiedniej rozpoznawalności można mieć ułatwiony start biznesu. Kontakty zawierane za pośrednictwem nie tylko form tradycyjnych, ale także w mediach społecznościowych mogą znacznie przyspieszyć rozwój firmy.
Docieranie ze swoją treścią może pomóc uzyskać nie tylko zaufanych współpracowników, ale również chętnych klientów.
Rozpoznawalność osobista może bezpośrednio przełożyć się na liczniejsze, atrakcyjne oferty – zarówno pracy, jak i współpracy. Pod względem finansowym, budowanie marki własnej nie jest angażujące. Przez pewien czas jest to inwestycja przede wszystkim czasowa – zarówno pod względem rzeczywistej obecności np. na profilu, jak i podczas pracy koncepcyjnej.
Posiadanie silnej marki własnej ma bezpośredni wpływ na tempo oraz skalę rozwoju biznesu. Jest ona istotna na każdym etapie rozwijania swojej firmy i nie warto z niej samodzielnie rezygnować. Dzięki odpowiednio zbudowanemu wizerunkowi biznesowemu można określić, w jaki sposób odbiorcy będą widzieli firmę.
To forma najskuteczniejszej autopromocji. Ze względu na systematyczność komunikatów, można nieustannie poszerzać grono odbiorców. Oczywiście, wizerunek przedsiębiorcy oraz firmy trwa nieustannie, ale gdy w żaden sposób nim nie kierujemy, bardzo szybko może stać się negatywny lub neutralny – niewspierający rozwoju.
Budowanie biznesu na własnej marce wymaga silnej, zaangażowanej marki, a także społeczności. Aby móc osiągnąć ten pułap, należy systematycznie i konsekwentnie budować swój profesjonalny wizerunek.
Pierwszym etapem jest świadome określenie swoich mocnych stron i umiejętności, na podstawie których budowany będzie późniejszy biznes. Te aspekty powinny odpowiadać zainteresowaniom, ale także wpasowywać się w potrzeby rynku. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie opłacalnego biznesu dającego wiele pozytywnych emocji i motywacji.
Na etapie definiowania marki należy odpowiedzieć sobie na pytanie „co mnie wyróżnia?”. Umożliwi to stworzenie produktu lub usługi, z którą będzie można dotrzeć do odbiorców. Unikatowy aspekt marki osobistej spowoduje, że będzie ona silna i budząca zaufanie.
Drugim krokiem do budowania biznesu na własnej marce jest stworzenie wizerunku spójnego z wartościami, którymi w przyszłości będzie rządzić się firma. Muszą być one dopasowane zarówno do indywidualnego temperamentu, jak i do profilu odbiorcy – niemniej jednak muszą być prawdziwe i szczere, oszustwo na tym etapie wyjdzie bardzo szybko i zburzy zaufanie odbiorców.
Identyfikacja wizualna marki własnej również jest bardzo istotna. Nie tylko rodzaj komunikatu, ale też jego forma liczą się w obecnych czasach. Wszystkie aspekty powinny być maksymalnie jednolite. Zdjęcia, kolorystyka, logo, itp.
Ostatnim kluczem do silnej, poprawnie zbudowanej marki osobistej, którą można przekuć w dobrze prosperujący biznes, jest regularna i charakterystyczna komunikacja. Bez kontaktowania się z obserwatorami nie da się wzbudzić ich sympatii i zaufania – a to właśnie one sprzedają późniejsze usługi.
Samodzielne zbudowanie marki osobistej oraz oparcie o nią własnego biznesu jest długoterminowym zadaniem. Wymaga systematyczności, wiary w siebie i czasu.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz