Kupując prezenty postaw na bezpieczeństwo! – Specjalista radzi jak uniknąć cyberoszustów w trakcie zakupów online
On byWedług różnych badań i statystyk, 20%-30% Polaków zostało okradzionych lub oszukanych przez internet, a nawet ponad 70% zetknęło się z innymi przypadkami łamania prawa
w sieci. Co zrobić, aby nie dać się oszukać, szczególnie w okresie świątecznymi kiedy zakupy online cieszą się w Polsce niezwykłą popularnością? Coraz częściej za zamówione przedmioty płacimy blikiem, kartą płatniczą z podaniem kodu CVV lub standardowym przelewem na numer rachunku bankowego. Każda taka transakcja może być potencjalnym zagrożeniem dla kupującego. Patryk Nogat, Menedżer ds. Przeciwdziałania Przestępstwom Finansowym w Banku Pocztowym podpowiada, jak zadbać o bezpieczeństwo podczas korzystania z bankowości elektronicznej oraz w jaki sposób można uchronić swoje pieniądze przed oszustami i cyberprzestępcami.
Statystyczny Polak w ubiegłym roku przeznaczył 1142 zł na bożonarodzeniowe zakupy. Świąteczny zawrót głowy dotyczy prawdopodobnie większości Polaków, którzy coraz chętniej zamieniają korki na drogach, problemy z parkowaniem oraz tłok przy sklepowych kasach
i przymierzalniach na bardziej komfortowe zakupy w strefie wirtualnej. Jednak, także
w świecie online czeka na konsumenta sporo potencjalnych problemów. W ferworze szukania najlepszych okazji często zdarza nam się nie zwracać uwagi na szczegóły takie jak bezpieczeństwo. O czym należy pamiętać, tak aby zakupy mogły nas jedynie cieszyć, zamiast przysporzyć problemów? – Przede wszystkim podstawą jest czujność. Zapoznaj się z komunikatami oraz zasadami bezpieczeństwa umieszczanymi zazwyczaj w specjalnych zakładkach na stronie internetowej banku.
Kolejnym krokiem na drodze do bezpieczeństwa w trakcie cyfrowych zakupów jest weryfikacja sprzedającego poprzez np. przeczytanie komentarzy oraz opinii o sprzedającym lub sprawdzenie istnienia firmy w KRS. Kupując produkt od osób prywatnych na popularnych platformach e-handlu nigdy nie klikaj w linki kierujące do płatności, które zostaną przesłane poprzez komunikator, e-mail czy sms-a – to nic innego jak wyłudzenie pieniędzy z konta kupującego. W trakcie dokonywania płatności za produkt należy zweryfikować numer konta bankowego sprzedającego, ponieważ może się zdarzyć, że będzie on podmieniony przez oszusta. Przed zatwierdzenie płatności przeczytaj uważnie treść SMS-ów lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści.
Pracownicy banku dość często słyszą o sytuacjach, w których klient proszony był przez oszusta o zainstalowanie specjalnej aplikacji do płatności. Żaden z banków nigdy nie poprosi swojego klienta o zainstalowanie dodatkowej aplikacji celem dokonania płatności, przesłania haseł, podania numeru PIN i danych karty płatniczej, kodów autoryzacji SMS lub numeru BLIK, czy o podłączenie zdalnego pulpitu. To wyłącznie metody cyberprzestępców próbujących ukraść środki z konta kupującego.
Zazwyczaj banki na bieżąco ostrzegają swoich klientów przed „nowinkami” w zakresie oszustw, tak aby klienci mogli bezpiecznie dokonywać operacji bankowych, bez strachu
i obawy o swoje środki. Jednak nieustannie należy pamiętać, że najlepszą linią obrony zawsze pozostanie ostrożność oraz uwaga kupującego. Za każdym razem, gdy jesteśmy pochłonięci próbą „upolowania” super okazji, należy zachować rozsądek i dokładnie zweryfikować nazwę strony internetowej oraz jej certyfikat bezpieczeństwa, na której podaje się swoje dane wrażliwe. To mały wysiłek, a pozwoli cieszyć się spokojnymi świętami.
Jeżeli klient czuje, że transakcja była nietypowa, że sprzedający dziwnie się zachowywał – warto o takiej sytuacji powiadomić swój bank. Infolinia, bądź pracownik oddziału to gwarancja szybszego podjęcia sprawy. Tutaj ważny jest czas reakcji.
Branding w biznesie – budowanie marki
Marka jest wartością niematerialną, wymykającą się jednoznacznym definicjom oraz twardym ramom. Niektórzy specjaliści ds. marketingu twierdzą, że żyje ona w umysłach klientów. American Marketing Association podaje nieco bardziej przyziemną definicję, która zakłada, że marka to nazwa, termin, znak, symbol albo kombinacja wszystkich elementów, a jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług. Wydaje się jednak, że sprowadzenie marki jedynie do pojedynczych elementów, takich jak nazwa czy znak (logo), nie jest już aktualne. Czasy, w których sam fakt posiadania markowego produktu, np. kultowych jeansów, robił duże wrażenie na otoczeniu i sprawiał, że ich właściciel czuł się wyjątkowo, minęły. Dzisiaj marki niosą ze sobą konkretne przekazy, emocje i historie. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Claire Underwood z House of Cards ma telefon z jabłkiem, a Frank niszczy kolejne modele sygnujące się jeżynami? Nikt nie kwestionuje potęgi firmy Apple, ale są osoby, które wybierają biznesowe BlackBerry, bo produkty tej właśnie marki oceniają jako bardziej funkcjonalne i dopasowane do swojej osobowości.
Pojęcie marki kojarzy nam się głównie z największymi koncernami, cieszącymi się uznaniem i szeroką rozpoznawalnością. Zazwyczaj, aby osiągnąć swoją pozycję, musiały pracować na to latami, angażując w to siły i umiejętności wielu osób. Czy jednak marka zawsze musi być związana bezpośrednio z przedsiębiorstwem i oferowanymi przez nie produktami czy usługami? Oczywiście, że nie. Termin ten wyszedł poza dawne ramy i w naszej świadomości funkcjonuje w zdecydowanie szerszym zakresie. Za „dobrą markę” uznajemy niemal wszystko, co jesteśmy w stanie wyodrębnić z bogatych rynkowych zasobów i obdarzyć zaufaniem. Coraz większe znaczenie zyskuje przy tym marka osobista, która okazuje się kluczem do zbudowania relacji z klientami i osiągnięcia biznesowych sukcesów. Personal branding powinien stać się podstawowym narzędziem w tworzeniu strategii marketingowej i PR-owej.
Branding jest niezbędny dla każdej firmy, niezależnie od tego, czy mówimy o produktach, usługach, czy o prawie wszystkim innym. Jest to sposób, w jaki klient postrzega firmę, jej produkty i usługi. Im lepszy branding, tym bardziej prawdopodobne jest, że klient zaufa firmie i poleci ją innym. Uczucie, jakie ludzie mają, kiedy myślą o firmie lub produkcie, odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu marki firmy. Pozytywne odczucia mogą zaważyć na przyszłości firmy, natomiast negatywne z pewnością ją zepsują.
W obecnych czasach marka firmy lub przedsiębiorstwa jest kluczowym elementem w świecie biznesu, jak i codziennym. Pod pojęciem marki każdy rozumie coś innego. Otóż w klasycznym ujęciu, utożsamiana jest ona najczęściej z logo, nazwą labo symbolem, który wyróżnia dany produkt bądź usługę spośród wielu podobnych towarów. Jednak obecnie markę nie posiadają tylko produkty, ale też instytucje i konkretne osoby. Zbudowanie marki na ogół kojarzy się z czasochłonnym oraz żmudnym procesem. Oczywiście jest to prawda, ale w biznesie najczęściej patrzymy bardziej perspektywicznie.
Jeżeli marka chce na stałe zagościć w świadomości klientów, musi być gotowa wyjść naprzeciw ich różnorakim potrzebom i zaoferować na tyle bliskie wartości, jakość i podejście, aby klient mógł się z nimi utożsamić i emocjonalnie przywiązać.
Branding to właśnie budowanie świadomości marki. Klient nie tylko rozpoznaje naszą markę, ale wiąże z nią konkretne odczucia. Dzięki brandingowi dana marka może kreować swój pożądany wizerunek i być postrzegana dokładnie w taki sposób, w jaki zostało to określone w strategii marki.
Mocny brand oferuje doświadczenie, wiedzę i umiejętności, a co istotniejsze - unikalny świat przeżyć, który wyróżnia go spośród innych konkurencyjnych marek. Marka to pewien koncept, który jest kojarzony przez klientów z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Aby był odczytywany pozytywnie niezbędna jest dobra reputacja marki, a przekaz, który marka ze sobą niesie, powinien być spójny i skierowany do konkretnej grupy docelowej. Wtedy staje się ona kluczowym zasobem firmy i buduje jej wartość finansową.
Warto zainwestować w branding i opracować strategię spójnej marki, która po zintegrowaniu z odpowiednim planem biznesowym może przynieść ogromne zyski finansowe.
Marka jest to element lub kompozycja wielu elementów zawierających zintensyfikowane treści, które wyrażane są za pomocą różnych znaków, zarówno językowych (wyrazów, wyrażeń), ideograficznych (liczb, liter), jak i ikonicznych (symbole graficzne, rysunki, fotografie), a czasem także fonicznych (np. melodia), przekazujących treści umowne. Marka zatem to nazwa, termin, znak, symbol, wzór albo ich kombinacja, stworzona celem oznakowania i rozpoznania oferty przedsiębiorstwa (produktu) oraz wyróżnienia jej spośród ofert konkurencyjnych.
Nie da się ukryć, że marka przynosi firmie wiele korzyści. Oczywiście zarządzanie przedsiębiorstwem związane jest z wielką odpowiedzialnością do kupujących oraz osób uczestniczących w działalności organizacji. Dlatego też klasyczne podejście do problematyki marki, która jest adresowana do klientów, jest coraz częściej zamieniana koncepcją marki organizacji, w centrum zainteresowania, której stawia się wszystkich interesariuszy. Najważniejszą zaletą, jaką daję silna marka, jest dyktowanie warunków cenowych. Otóż rozpoznawalne branże nie muszą brać udziału w negacjach cenowych. Konsumenci bardzo często przywiązują się do marki i osiągają prestiż posiadania logo z konkretnej firmy. Poza tym duże i popularne marki mają większe możliwości w zakresie realizowania wspólnych projektów biznesowych czy też reklamowych. Tym samym posiadając mocną i stabilną markę, łatwiej jest nakłonić właścicieli innych branż do prowadzenia wspólnych działań marketingowych, np. w ramach croos marketingu. Bez wątpienia dwie potężne marki mogą zrealizować świetną kampanię reklamową, a jednocześnie dzielą się kosztami i zyskują obopólne zyski.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz