
Centrum warsztatowe Day Care dla dzieci z Ukrainy z mocnym wsparciem na rozwój
On byMiało działać miesiąc jako dzienny punkt opieki dla dzieci z Ukrainy. Krakowskie centrum warsztatowe Day Care funkcjonuje już prawie pół roku, integrując i dając poczucie bezpieczeństwa blisko stu maluchom miesięcznie. Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu zwykłych ludzi, uciekające przed wojną dzieci bawią się w przestronnych salach w samym centrum miasta, zaprojektowanych i urządzonych przez IKEA. Spontaniczną inicjatywę mieszkanki Krakowa dostrzegł i wsparł nawet UNICEF.
Day Care – Centrum Małych Spotkań mieści się w 3 dużych salach Kamienicy Hetmańskiej przy krakowskim Rynku Głównym. Bezpłatne zajęcia prowadzone są od 8:30 do 16:30, w czterech grupach dla dzieci w wieku 3 do 6 lat. Edukacja odbywa się tu w systemie ukraińskim. Dzięki temu po zakończeniu wojny, maluchy które z rodzinami wrócą do kraju, będą przygotowane do nauki w szkole podstawowej. Ponadto dzieci 4 razy w tygodniu uczą się języka polskiego. Pedagodzy, psycholożka dziecięca i edukatorzy artystyczni są z Ukrainy, nawet posiłki mają elementy kuchni ukraińskiej. Wszystko po to, aby stworzyć najmłodszym namiastkę domu i dać poczucie bezpieczeństwa. Z początkiem wakacji wnętrza, w których bawią się dzieci, zyskały zupełnie nowy wygląd. Pracownicy sklepu IKEA w Krakowie zaprojektowali i własnymi siłami urządzili całą przestrzeń Day Care. Jest kolorowo, estetycznie i przede wszystkim funkcjonalnie.
- Chcieliśmy, aby to miejsce było ciepłe i przyjazne pod każdym względem, również wizualnym. W końcu dzieci spędzają tu większą część dnia. – mówi Martyna Kawala, Specjalistka ds. Projektowania Wnętrz w IKEA Kraków. – Sprawa była o tyle łatwiejsza, że część dotychczasowego wyposażenia została zakupiona w IKEA. Pozostało zaprojektować wnętrza i odpowiednio je doposażyć. Przekazaliśmy blisko tysiąc sztuk produktów, od mebli dziecięcych i biurowych, po elementy dekoracyjne i zabawki. Przywieźliśmy i zmontowaliśmy wszystko. W projekt mocno zaangażowali się nasi pracownicy, a efekt… Myślę, że najlepszą recenzją są uśmiechnięte twarze maluchów – dodaje Martyna Kawala.
W lipcu Fundacja FINE, która prowadzi placówkę, została oficjalnym partnerem ONZ, podpisując umowę o współpracy z UNICEF na realizację działań na terenie Krakowa i południowej Polski. Pomysłodawcy Day Care będą mogli rozbudować kadrę, zapewnić jeszcze lepsze warunki swoim podopiecznym i przyjąć kolejnych. Ponadto fundacja FINE zaprosiła do współpracy fundację Arete oraz Zustricz, aby od września uruchomić w Krakowie nowe Centrum Integracji polsko-ukraińskiej.
Od impulsu po lawinę szczęśliwych zbiegów okoliczności
Jak to się stało, że spontaniczna inicjatywa mieszkanki Krakowa przekształciła się w tak duży i dynamicznie rozwijający się projekt? Wszystko zaczęło się tuż po wybuchu wojny w Ukrainie, gdy do Krakowa zaczęli przyjeżdżać pierwsi uchodźcy i uchodźczynie. Tysiące zagubionych matek z dnia na dzień musiało odnaleźć się w nowym miejscu. Zorganizować sobie na nowo życie i załatwić wszystkie formalności. Wtedy w głowie lokalnej aktywistki zrodził się pomysł, aby stworzyć miejsce, w którym uciekające przed wojną matki mogą zostawić dzieci pod profesjonalną opieką na czas załatwienia spraw w urzędzie czy wizyty u lekarza.
- Kiedy 14 marca otwieraliśmy w Pałacu pod Baranami Day Care – Centrum Małych Spotkań dla 100 ukraińskich dzieci, naszym największym marzeniem było, żeby funkcjonować miesiąc. Takie było założenie spontanicznej zbiórki funduszy poprzez portal pomagam.pl. Pierwsze pozytywne zaskoczenie przyszło zaledwie półtora dnia później, kiedy na koncie była już cała kwota, o którą prosiliśmy. A pieniądze wciąż napływały. Co wydarzyło się później? Lawina szczęśliwych zbiegów okoliczności, energia i chęć zaangażowania się wielu wspaniałych ludzi, firm i organizacji – wspomina Karolina Bisping-Adamik, inicjatorka Day Care Kraków Centrum Małych Spotkań, prezeska fundacji Fine.
Grupa niebieska, żółta, biała i czerwona
Na początku Day Care, dzięki uprzejmości Jana i Matyldy Potockich, funkcjonowało w zabytkowych salach Pałacu pod Baranami. W połowie kwietnia przeniesione zostało do Kamienicy Hetmańskiej (Rynek Główny 17). Zajęcia odbywają się w czterech grupach wiekowych po 25 dzieci: grupa niebieska – 3 latki, grupa żółta – 4 latki, grupa biała – 5 latki i grupa czerwona – 6 latki. Każda grupa jest prowadzona przez dyplomowanego nauczyciela przedszkolnego z Ukrainy. Pomoc jest więc wielopłaszczyznowa – Day Care nie tylko zapewnia opiekę nad dziećmi, aby ich opiekunowie mogli podjąć pracę, ale też stwarza nowe miejsca pracy. Choć kadra otrzymuje wynagrodzenie, zajęcia – za wyjątkiem wyżywienia – są bezpłatne. Zainteresowanie Day Care jest duże, ale w związku z ciągłą rotacją, placówka cały czas przyjmuje nowe dzieci. Formularz rejestracyjny w języku ukraińskim dostępny jest na www.daycarekrakow.pl.
Branding w biznesie – budowanie marki
Marka jest wartością niematerialną, wymykającą się jednoznacznym definicjom oraz twardym ramom. Niektórzy specjaliści ds. marketingu twierdzą, że żyje ona w umysłach klientów. American Marketing Association podaje nieco bardziej przyziemną definicję, która zakłada, że marka to nazwa, termin, znak, symbol albo kombinacja wszystkich elementów, a jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług. Wydaje się jednak, że sprowadzenie marki jedynie do pojedynczych elementów, takich jak nazwa czy znak (logo), nie jest już aktualne. Czasy, w których sam fakt posiadania markowego produktu, np. kultowych jeansów, robił duże wrażenie na otoczeniu i sprawiał, że ich właściciel czuł się wyjątkowo, minęły. Dzisiaj marki niosą ze sobą konkretne przekazy, emocje i historie. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Claire Underwood z House of Cards ma telefon z jabłkiem, a Frank niszczy kolejne modele sygnujące się jeżynami? Nikt nie kwestionuje potęgi firmy Apple, ale są osoby, które wybierają biznesowe BlackBerry, bo produkty tej właśnie marki oceniają jako bardziej funkcjonalne i dopasowane do swojej osobowości.
Pojęcie marki kojarzy nam się głównie z największymi koncernami, cieszącymi się uznaniem i szeroką rozpoznawalnością. Zazwyczaj, aby osiągnąć swoją pozycję, musiały pracować na to latami, angażując w to siły i umiejętności wielu osób. Czy jednak marka zawsze musi być związana bezpośrednio z przedsiębiorstwem i oferowanymi przez nie produktami czy usługami? Oczywiście, że nie. Termin ten wyszedł poza dawne ramy i w naszej świadomości funkcjonuje w zdecydowanie szerszym zakresie. Za „dobrą markę” uznajemy niemal wszystko, co jesteśmy w stanie wyodrębnić z bogatych rynkowych zasobów i obdarzyć zaufaniem. Coraz większe znaczenie zyskuje przy tym marka osobista, która okazuje się kluczem do zbudowania relacji z klientami i osiągnięcia biznesowych sukcesów. Personal branding powinien stać się podstawowym narzędziem w tworzeniu strategii marketingowej i PR-owej.
Branding jest niezbędny dla każdej firmy, niezależnie od tego, czy mówimy o produktach, usługach, czy o prawie wszystkim innym. Jest to sposób, w jaki klient postrzega firmę, jej produkty i usługi. Im lepszy branding, tym bardziej prawdopodobne jest, że klient zaufa firmie i poleci ją innym. Uczucie, jakie ludzie mają, kiedy myślą o firmie lub produkcie, odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu marki firmy. Pozytywne odczucia mogą zaważyć na przyszłości firmy, natomiast negatywne z pewnością ją zepsują.
Marka jest to element lub kompozycja wielu elementów zawierających zintensyfikowane treści, które wyrażane są za pomocą różnych znaków, zarówno językowych (wyrazów, wyrażeń), ideograficznych (liczb, liter), jak i ikonicznych (symbole graficzne, rysunki, fotografie), a czasem także fonicznych (np. melodia), przekazujących treści umowne. Marka zatem to nazwa, termin, znak, symbol, wzór albo ich kombinacja, stworzona celem oznakowania i rozpoznania oferty przedsiębiorstwa (produktu) oraz wyróżnienia jej spośród ofert konkurencyjnych.
Nie da się ukryć, że marka przynosi firmie wiele korzyści. Oczywiście zarządzanie przedsiębiorstwem związane jest z wielką odpowiedzialnością do kupujących oraz osób uczestniczących w działalności organizacji. Dlatego też klasyczne podejście do problematyki marki, która jest adresowana do klientów, jest coraz częściej zamieniana koncepcją marki organizacji, w centrum zainteresowania, której stawia się wszystkich interesariuszy. Najważniejszą zaletą, jaką daję silna marka, jest dyktowanie warunków cenowych. Otóż rozpoznawalne branże nie muszą brać udziału w negacjach cenowych. Konsumenci bardzo często przywiązują się do marki i osiągają prestiż posiadania logo z konkretnej firmy. Poza tym duże i popularne marki mają większe możliwości w zakresie realizowania wspólnych projektów biznesowych czy też reklamowych. Tym samym posiadając mocną i stabilną markę, łatwiej jest nakłonić właścicieli innych branż do prowadzenia wspólnych działań marketingowych, np. w ramach croos marketingu. Bez wątpienia dwie potężne marki mogą zrealizować świetną kampanię reklamową, a jednocześnie dzielą się kosztami i zyskują obopólne zyski.
Do budowania biznesu na własnej marce konieczna jest zaangażowana społeczność. Zaufanie dużej grupy ludzi oraz znacząca rozpoznawalność w branży to kluczowa zaleta posiadania silnej marki osobistej.
Dzięki odpowiedniej rozpoznawalności można mieć ułatwiony start biznesu. Kontakty zawierane za pośrednictwem nie tylko form tradycyjnych, ale także w mediach społecznościowych mogą znacznie przyspieszyć rozwój firmy.
Docieranie ze swoją treścią może pomóc uzyskać nie tylko zaufanych współpracowników, ale również chętnych klientów.
Rozpoznawalność osobista może bezpośrednio przełożyć się na liczniejsze, atrakcyjne oferty – zarówno pracy, jak i współpracy. Pod względem finansowym, budowanie marki własnej nie jest angażujące. Przez pewien czas jest to inwestycja przede wszystkim czasowa – zarówno pod względem rzeczywistej obecności np. na profilu, jak i podczas pracy koncepcyjnej.
Posiadanie silnej marki własnej ma bezpośredni wpływ na tempo oraz skalę rozwoju biznesu. Jest ona istotna na każdym etapie rozwijania swojej firmy i nie warto z niej samodzielnie rezygnować. Dzięki odpowiednio zbudowanemu wizerunkowi biznesowemu można określić, w jaki sposób odbiorcy będą widzieli firmę.
To forma najskuteczniejszej autopromocji. Ze względu na systematyczność komunikatów, można nieustannie poszerzać grono odbiorców. Oczywiście, wizerunek przedsiębiorcy oraz firmy trwa nieustannie, ale gdy w żaden sposób nim nie kierujemy, bardzo szybko może stać się negatywny lub neutralny – niewspierający rozwoju.
You may also like
Ostatnie wpisy
Kontakt
redakcja@galkastudio.pl
Dodaj komentarz